Efter att du har varit på en arbetsintervju är det viktigt att fundera över hur det kändes, vad gjorde du bra och vad kan du göra bättre tills nästa gång samt vad för bild du fick av arbetsgivaren. Se till att följa upp och återkoppla med ett tackmejl där du talar om att du fortfarande är intresserad av jobbet. Här har du också möjlighet att ge ytterligare detaljer som du glömt att nämna för arbetsgivaren, eller bifoga certifikat eller annat material som ni pratat om under intervjun som arbetsgivaren vill se. Se till att skriva mejlet strax efter intervjun, en bra tid kan vara några timmar efter arbetsintervjun eller dagen efter. (inom 24 timmar)
Ifall du inte hör något från arbetsgivaren efter den tid som ni kommit överens om, kan du ringa och fråga hur det går. Det är vanligt att en anställningsprocess kan dröja ut på tiden, oroa dig därför inte ifall arbetsgivaren inte har kontaktat dig inom den bestämda tiden.
Om du får ett nej av arbetsgivaren och inte går vidare i anställningsprocessen, kan du alltid fråga om feedback som du kan ta med dig till nästa intervju. Att bli nekad behöver inte heller betyda att du gjort en dålig intervju, utan att en annan kandidat kanske har mer erfarenheter som den kan bidra med.